قیمت عناب تازه در سال ۴۰۰ | تفاوت قیمت عناب در سال ۱۴۰۰ با ۹۹

 

قیمت روز عناب درشت تازه در سال ۱۴۰۰ چقدر است؟ تفاوت قیمت عناب در سال ۱۴۰۰ با قیمت آن در سال ۹۹ به چه صورت می‌باشد؟ در ادامه این مقاله علاوه به پاسخ به این سوالات به عناب تازه در سال ۱۴۰۰ خواهیم پرداخت. همچنین میزان فروش آن را در سال ۹۹ بیان خواهیم کرد. لذا با ما همراه باشید.

عناب تازه در سال 400

عناب در سال ۹۹

عناب در سال ۹۹ روزهای پر افت و خیز زیادی داشت. به طوری که در تابستان این سال با گرمی زیاد هوا شکوفه های درختان عناب ریخت. از این رو بسیاری از افراد تصور می‌کردند که در سال نود و نه عناب زیادی برداشت نخواهد شد. اما با کاهش دمای هوا سر شاخه های درختان عناب مجدداً شکوفه داد. این شکوفه های جدید باعث شد تا عناب به مقدار مورد نیاز مصرف کنندگان برداشت شود.

در سال ۹۹ حدود ۵ هزار تن عناب در خراسان جنوبی برداشت شد. شهرستان بیرجند بیشترین میزان عناب برداشتی را به خود اختصاص داد.

عناب تازه در سال 400

قیمت عناب تازه و خشک در سال ۹۹ چقدر بود؟

در سال گذشته قیمت عناب بیرجند تغییرات زیادی داشت و به مانند سال ۹۸، سال با ثباتی از نظر قیمت نبود. به طوری که مدام شاهد تغییر قیمت عناب بودیم.

قیمت عناب احمر در سال ۹۹ حدود ۱۲ تا ۱۸ هزار تومان خرید و فروش می‌شد. ضمن اینکه بیشترین خرید این نوع عناب از سوی شهرهای تهران و مشهد صورت گرفت. اما همانطور که می‌دانید ماندگاری کم عناب تازه (۱۰ تا ۱۴ روز) باعث می‌شود نتوان آن را زیاد در بازار عرضه کرد. از این رو عمدتاً عناب به صورت خشک برداشت می‌شود.

قیمت عناب خشک در سال ۹۹ در ابتدای فصل برداشت آن یعنی مهرماه با سال ۹۸ تغییری نداشت. اما در ادامه شاهد افزایش قیمت هر کیلو عناب خشک در این سال بودیم. برخی از قیمت های عناب خشک شده در سال ۹۹ به شرح زیر بود:

  • قیمت عناب دارویی: کیلویی ۶ تا ۸ هزار تومان
  • هر کیلو عناب ریز: ۱۲ تا ۱۵ هزار تومان
  • عناب متوسط: کیلویی ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان
  • هر کیلو عناب درشت: ۳۵ تا ۴۵ هزار تومان
  • قیمت عناب درشت درجه یک: کیلوی ۴۵ تا ۵۵ هزار تومان
  • عناب دستچین شده: کیلویی حدود ۹۰ هزار تومان

 

عناب تازه در سال 400

عناب تازه در سال ۴۰۰

عناب تازه سطحی صاف و براقی دارد و داری طعم ملینی می‌باشد و کاملا ترد است. همچنین رنگ عناب تازه قرمز روشن همراه با لکه‌های سبز رنگ بر روی آن می‌باشد. عناب تازه در سال ۴۰۰ از اواسط مرداد در خراسان جنوبی برداشت می‌شود و حدود یک تا یکو نیم ماه هم ادامه دارد.

لازم به ذکر است که عناب تازه در سال ۴۰۰ و به طور کلی در تمام سال ها فقط در بازه‌ای که در بالا ذکر شد موجود می‌باشد. لذا چنانچه در غیر این مدت کسی ادعای فروش عناب تازه را کرد بدانید صحبت او درست نمی‌باشد. عناب به صورت مصنوعی و با خیس کردن آن به شکل تازه در آورده است.

 

عناب تازه در سال 400

قیمت عناب تازه در سال ۴۰۰

عوامل زیادی در قیمت تمام شده عناب موثر می‌باشند که از جمله آن ها اندازه و کیفیت آن می‌باشد. مراد از کیفیت تازه و امسالی بودن آن می‌باشد. چرا که عناب پارسالی بوی کهنگی می‌دهد و قیمت آن پایین‌تر می‌باشد.

پیش بینی می‌شود قیمت عناب تازه در سال ۴۰۰ در حدود ۲۰ هزار تومان خرید و فروش شود. از این رو نسبت به سال ۹۹ افزایش سه چهار هزار تومانی داشته باشد.

قیمت عناب خشک در سال ۱۴۰۰

عناب بعد از این که خشک می‌شود. وزن آن کاهش می‌یابد و از آن جایی که آب موجود در عناب تازه خشک می‌شود. سطح عناب خشک مقداری چروکیده می‌گردد. کاهش وزن عناب باعث شده است که قیمت عناب خشک نسبت به نوع تازه آن بیشتر باشد. لازم به ذکر است که حدوداً از هر ۲٫۵ کیلو عناب تازه یک کیلو عناب خشک حاصل می‌شود.

در حال حاضر هنوز عناب خشک ۴۰۰ وارد بازار نشده است. اما پیش بینی می‌شود قیمت روز عناب خشک در سال ۱۴۰۰ نیز به مانند عناب تازه افزایش ۳ تا ۴ هزار تومانی به ازای هر کیلو داشته باشد.

عناب تازه در سال 400

 

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما